אופסייד (Offside)

קו המגע (Line of Scrimmage)
קו המגע (Line of Scrimmage)

עבירת אופסייד (Offside) היא עבירה קלה יחסית, המתרחשת כאשר חלק גוף כלשהו של שחקן מקבוצת ההגנה עובר את קו המגע (Line of Scrimmage) אל הצד של קבוצת התקפה בשעה שהכדור עדיין מונח על הקרקע לפני תחילת המהלך ההתקפי (Snap). השחקן לא צריך לגעת בקרקע בצד של ההתקפה – מספיק שהוא חצה את הקו האווירי הדמיוני מעל הכדור.

גם כניסה אל "האזור הניטרלי" (Neutral Zone), המוגדר בתור האורך של הכדור מקצה אחד ועד הקצה השני, תגרור עבירת אופסייד.

בעבירת אופסייד הרגע הקובע לבדיקת העבירה הינו ביצוע הסנאפ. לכן, במידה ושחקן הגנה עבר אל שטח קבוצת ההתקפה או נכנס אל האזור הניטרלי, אך הספיק לחזור אל שטח קבוצת ההגנה לפני ביצוע הסנאפ, לא תיפסק כנגדו עבירת אופסייד.

אופסייד בעת בעיטה

עבירת אופסייד יכולה להיפסק גם כנגד קבוצה בשעת בעיטת פתיחה (Kickoff) במידה ואחד או יותר משחקני הקבוצה הבועטת עובר את קו הכדור בזמן שהוא מונח על הקרקע לפני הבעיטה.

העונש בגין עבירת אופסייד

העונש שניתן לקבוצה שביצעה את האופסייד הוא שהיא מפסיקה 5 יארדים, והדאון משוחק פעם נוספת.

משחק חופשי (Free Play)

עבירת אופסייד איננה מוגדרת בתור עבירת "כדור מת" (Dead Ball), כלומר שלאחר עבירת אופסייד המשחק איננו מופסק, אלא ממשיך כרגיל, והעבירה מטופלת רק בסיומו של המהלך ההתקפי ובהתאם לתוצאותיו.

קוורטרבק חכם יכול לזהות את העבירה, ולהבין שמדובר במהלך של משחק חופשי (Free Play) בו אין לקבוצת ההתקפה שום סיכון, אלא רק סיכוי להרוויח, מאחר ושתי התוצאות האפשריות של המהלך הן:

  • הצלחה של המהלך – במקרה כזה הוא יכול לסרב לקבל את העבירה (Decline), ואז תוצאות המהלך הן אלה שייחשבו.
  • כשלון של המהלך – במקרה כזה העבירה מתקבלת וגורמת לכך שהמהלך ההתקפי מבוטל. הכדור מקודם ב-5 יארדים מן ההנקודה של הדאון הקודם והדאון משוחק פעם נוספת.

כאשר קוורטרבק מזהה משחק חופשי, הוא יכול לנסות לבצע מהלך בעל סיכון גבוה, כגון מסירה ארוכה אל עומק שטח הקבוצה היריבה, כאשר הוא יודע מראש שגם אם הכדור יתפס על ידי קבוצת ההגנה, המהלך יתבטל ולא ייגרם לקבוצתו כל נזק.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*