בעיטת אונסייד (Onside Kick)

בעיטת פתיחה (Kickoff)
בעיטת פתיחה (Kickoff)

בעיטת אונסייד (Onside Kick) היא בעיטת פתיחה (Kickoff) הנבעטת באופן מכוון למרחק קצר מאד של מעט מעל 10 יארדים, בדרך כלל באלכסון ולא בקו ישר, זאת בניגוד לבעיטת פתיחה רגילה בה הקבוצה הבועטת מנסה להרחיק את הכדור כמה שיותר רחוק אל שטח הקבוצה השניה.

בעיטת אונסייד היא למעשה מהלך התקפי, כי מטרתו היא להשאיר את הכדור בצד הבועט, זאת בניגוד לבעיטה רגילה שהיא מהלך הגנתי, כי מטרתו להרחיק את הכדור כמה שניתן.

בעיטת האונסייד מבוססת על הכלל האומר שבבעיטת פתיחה רשאית הקבוצה הבועטת להשתלט על הכדור אם הוא עבר לפחות 10 יארדים מקו הבעיטה, כלומר חצה את קו ה-45 יארד.

בשל היותה של בעיטת האונסייד שטוחה ונמוכה, ולאחריה הכדור קופץ על הקרקע בצורה בלתי צפויה, הוא מקשה על הקבווצה הקולטת את ההשתלטות עליו, ולעיתים יכול לפגוע בשחקן מן הקבוצה הקולטת, מה שהופך אותו באופן מיידי לכדור עליו הקבוצה הבועטת יכולה להשתלט.

המטרה

הסיבה לביצוע בעיטת אונסייד היא נסיון של הקבוצה הבועטת להשתלט מחדש על הכדור לאחר הבעיטה. מאחר והכדור נבעט קרוב, שחקני הקבוצה הבועטת יכולים להגיע אליו במהירות, להפתיע את שחקני הקבוצה השניה ולנסות למנוע ממנה מלהחזיק בו.

סיכונים

החסרון הגדול בביצוע בעיטת אונסייד הוא שבמידה והקבוצה המקבלת הצליחה להשתלט על הכדור לאחר הבעיטה הקצרה, היא מתחילה את מהלך ההתקפה שלה במיקום טוב מאד ביחס למצב בו הייתה קולטת בעיטה רחוקה.

סיכויי הצלחה

מהלך בעיטת אונסייד נחשב למהלך בעל סיכויי הצלחה נמוכים מאד, אך ככל שהקבוצה הקולטת את הבעיטה מופתעת יותר, כך עולים סיכויי ההצלחה של המהלך.

השינויים בחוקי בעיטת הפתיחה שעברו בשנת 2018 הקטינו עוד יותר את סיכויי הצלחת המהלך. בעבר יכלו שחקני הקבוצה הבועטת להתחיל את הבעיטה בקו ה-30, כך שבשעת הבעיטה הם היו כבר בשיא מהירות הריצה שלהם. עתה נדרשים כל שחקני הקבוצה להמתין על קו ה-34 יארד, מה שנותן להם זמן מועט הרבה יותר להגיע אל מקום נחיתת הכדור.

מתי יבוצע המהלך

בשל סיכויי ההצלחה הנמוכים של המהלך, תבוצע בעיטת אונסייד בדרך כלל רק במקרים בהם הקבוצה הבועטת נמצאת בפיגור, ונשאר רק זמן מועט ביותר במשחק. במצב זה, החזרת הכדור אל הקבוצה השניה יכול להביא להפסד במשחק, כאשר נסיון לבצע את המהלך משאיר לקבוצה הבועטת סיכוי, במיוחד אם הפיגור הוא של 8 נקודות או פחות (המקסימום של נקודות אותן ניתן להשיג במהלך התקפי אחד).

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*