טאצ'בק (Touchback)

מהלך שבו קבוצת התקפה קולטת בעיטת פתיחה או בעיטת פאנט של הקבוצה השניה בתוך אזור המטרה (End Zone) שלה, ועוצרת את המהלך על ידי נגיעת ברך של השחקן התופס בקרקע. במצב כזה השחקן מוותר על האפשרות לבצע החזרה (Return) של הכדור .במצב של טאצ'בט לא מוגדרות נקודות לצד כלשהו.

חשוב מאד לדעת מי הקבוצה שגרמה לכדור להיכנס אל תוך אזור המטרה. כדי שמהלך יוגדר בתור טאצ'בק, הכדור חייב להיכנס אל אזור המטרה בעקבות פעולה של הקבוצה היריבה.

אם הכדור הוכנס אל אזור המטרה על ידי הקבוצה עצמה, לא יוגדר המהלך בתור טאצ'בק אלא בתור סייפטי (Safety), ויגרור שתי נקודות כנגד קבוצת ההגנה. לכן, שחקן לא יכול לקלוט את הכדור בתוך אזור המטרה שלו, לצאת ממנו ואז לחזור אליו שוב בכדי לקבל טאצ'בק, כי מצב זה יוגדר כסייפטי נגדו.

אם הכדור נכנס אל אזור המטרה, אך אף שחקן מן הקבוצה הקולטת לא נגע בו, יכולים שחקני הקבוצה הבועטת לתפוס את הכדור, ולקבל לזכותם טאצ'דאון.

תוצאת המהלך

בעקבות הגדרת טאצ'בק תקבל הקבוצה שלטובתה הוא הוגדר את הכדור בקו ה-25 יארדים שלה. אם הטאצ'בק התרחש בעקבות בעיטת פאנט, אז היה תקבל את הכדור בקו ה-20 יארדים שלה.

פעולות שיכולות לגרור טאצ'בק

קיימות מספר פעולות של הקבוצה התוקפת שיכולות להביא להגדרת טאצ'בק:

  • בעיטה – כאשר קבוצה מבצעת בעיטת פתיחה (Kickoff) או בעיטת פאנט (Punt) והכדור מגיע אל תוך אזור המטרה של הקבוצה השניה.
  • מסירה – כאשר במהלך התקפה הכדור נמסר אל תוך אזור המטרה, אך קבוצת ההגנה מצליחה לתפוס אותו (Interception).
  • אבדן כדור – אם שחקן התקפה מאבד את הכדור (Fumble) והכדור נופל באזור המטרה או מתגלגל אליו לאחר איבוד הכדור

כדור מת (Dead Ball)

לאחר שההוגדר כי הכדור הגיע אל תוך אזור המטרה בעקבות פעולה של הקבוצה השניה, צריך להיות מוגדר כי הוא הפך לכדור מת (Dead ball) בכדי להשלים את הגדרת הטאצ'בק. הדרכים להגדרת כדור בתור כדור מת הן:

  • נחיתה באזור המטרה – כאשר הכדור נוחת בשטח אזור המטרה לאחר בעיטה מבלי ששחקן מן הקבוצה הקולטת נגע בו. זהו כלל משנת 2018 שנואד לאפשר לקבוצה הקולטת לתת לכדור ליפול בתוך אזור המטרה מבלי לתפוס אותו, ולקבל בצורה אוטומטית טאצ'בק.
  • הורדת הכדור (Down) – כאשר לאחר בעיטה הכדור נתפס על ידי שחקן בקבוצה הקולטת בתוך אזור המטרה, והשחקן התופס כורע ברך (Takes a knee) מבלי לצאת מתוך אזור המטרה.
  • מעבר מעל – כאשר הכדור נבעט, חלף מעל אזור המטרה ויצא מגבולות המגרש.

מדוע קיים הכלל?

המטרה העיקרית בהגדרת טאצ'בק הייתה להקטין את כמות הפציעות במהלך החזרות כדור (Returns) על ידי מתן תמריץ לשחקן הקולט לכרוע ברך, ובכך להתקדם מיידית אל קו ה-25 יארד.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*