סנאפ (Snap)

סנאפ (Snap)
סנאפ (Snap)

פעולת סנאפ (Snap) הינה מסירה לאחור של הכדור בין רגלי השחקן המשחק בעמדת הסנטר, והיא מהווה את תחילתו של מהלך התקפי. לפני הסנאפ מונח הכדור על הקרקע, כאשר המיקום בו הוא מונח מגדיר את קו המגע (Line of Scrimmage) בין שתי הקבוצות. הסנור ממוקם במרכז קו המגע.

פעולת סנאפ יכולה להתבצע בהעברה של הכדור ישירות לידי השחקן המקבל, מסירה שלו לאחור (למשל אם השחקן המקבל עומד בתצורת שוטגן) או אפילו גלגול שלו. בסיום הפעולה חייב הכדור לצאת מידי המוסר.

העברת הכדור

כאשר במהלך הסנאפ מועבר הכדור ישירות לידי המקבל, יכול מוסר הכדור להמשיך ולהביט קדימה במהלך הסנאפ אל עבר שחקני ההגנה של הקבוצה היריבה, בכדי לנסות לזהות את הפעולות אותן הם מתכננים לעשות, ולסכל אותן.

מסירת הכדור

כאשר במהלך הסנאפ נמסר הכדור אל המקבל, מביט בדרך כלל המוסר בין רגליו לאחור בכדי לראות את המקבל, מצב ההופך אותו לפגיע יותר לפגיעה מצד אחד משחקני ההגנה. מסיבה זו רבים מן השחקנים המקצוענים המשחקים בעמדת הסנטר עושים זאת כשהם מביטים קדימה, וזורקים בצורה "עיוורת".

חשוב לדעת כי מסירת הכדור במהלך הסנאפ מוגדרת כמסירה לאחור, ולכן אם הכדור פוגע בקרקע לאחר המסירה, מדובר במצב של אובדן כדור (Fumble), ושחקני הקבוצה היריבה רשאים להשתלט עליו.

ספירת סנאפ (Snap Count)

הקבוצה המבצעת את הסנאפ יודעת בדרך כלל את הרגע המדויק בו תתבצע העברת הכדור לאחור באמצעות סימנים אותם קורא מקבל הכדור בקול, סימנים כגון קריאת "Hut" אותה יקרא מקבל הכדור מספר פעמים. אנשי ההגנה סופרים את מספר הפעמים שבהן נאמרה המילה, וכך יודעים באיזו פעם תבוצע המסירה בפועל. ספירה זו נקראת ספירת סנאפ.

הספירה המדויקת בה תתבצע תחילת המהלך נקבעת בהתאספות לפני המהלך (Huddle), שם יגדיר המקבל באיזה ספירה תתבצע הפתיחה (למשל "… בשלוש" או "On Three…").

הידיעה מתי בדיוק תתבצע פתיחת המהלך מהווה יתרון משמעותי לקבוצת ההתקפה, מאחר ובמידה ואם שחקן מקבוצת ההגנה חוצה את קו המגע לפני שבוצע הסנאפ, מדובר בעבירת אופסייד. מצד שני, באיצטדיונים רועשים, יהיה לעיתים קרובות קשה לשמוע את הספירה, מה שעלול להביא לעבירת התחלה שגויה כנגד שחקן התקפה.

מגבלת זמן (Play Clock)

לפני כל מהלך התקפי מתחיל לרוץ שעון שמגדיר את הזמן שיש לקבוצת ההתקפה לבצע את הסנאפ (Play Clock). אם השעון מגיע לאפס, עלולה קבוצת ההתקפה לקבל עבירת השהיית משחק. בליגת ה-NFL השעון מוגדר ל-40 שניות בין מהלך למהלך.

ככל שמגבלת הזמן מתקצרת, יהיה לקבוצת ההגנה קל יותר לנחש מתי יבוצע הסנאפ.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*