כללי משחק בסיסיים

מגרש פוטבול

פוטבול אמריקאי משוחק על מגרש שאורכו 120 יארד (בערך 108 מטרים) ורוחבו 53 יארד (בערך 48 מטרים). האזור בן 10 יארדים הנמצא בכל אחד משני קצות המגרש נקרא אזור המטרה (End zone), וכל קבוצה אמורה להגיע אל אזור המטרה של יריבתה.

מבנה מגרש פוטבול אמריקאי
מבנה מגרש פוטבול אמריקאי

שחקנים על המגרש

בכל קבוצה משחקים על המגרש 11 שחקנים, אך כאשר הקבוצה תוקפת, עולה קבוצת שחקנים אחת, וכאשר היא מתגוננת עולה קבוצה אחרת, כך שכאשר ההתקפה של קבוצה אחת נמצאת על המגרש, תהיה ההגנה של הקבוצה השניה מולה.

מטרת המשחק

המטרה הבסיסית של המשחק הינה להעביר כדור (שאיננו עגול אלא בצורת ביצה מחודדת בשני הקצוות) אל מעבר אל קו השער (Goal Line) של הקבוצה היריבה, פעולה הנקראת טאצ'דאון (Touchdown). הצלחה במשימה זו שווה שש נקודות.

במידה וקבוצה הצליחה לבצע טאצ'דאון, היא זקאית לנסות לזכות בנקודת בונוס נוספת, אותה ניתן לקבל באמצעות בעיטה של הכדור אל בין שתי קורות הנמצאות בקצה אזור המטרה. הבעיטה מבוצעת ממרחק קצר יחסית, ולכן סיכויי ההצלחה של הקבוצה להשיג את נקודת הבונוס הינם גבוהים.

הקבוצה יכולה לוותר על השגת נקודת הבונוס, ולנסות לקבל שתי נקודות בונוס במקום על ידי נסיון להשיג טא'צדאון נוסף כאשר נקודת ההתחלה של המהלך הינה בקו ה-2 יארד לפני קו השער, אך לקבוצה ניתן נסיון בודד להשיג את הטאצ'דאון. כאשר מצליחים לבצע טאצ'דאון מוגדר הדבר בשם המרת שתי נקודות (Two Point Conversion).

התחלת המשחק

לפני תחילת המשחק מתבצעת הטלת מטבע שמטרתה לקבוע מי תהיה הקבוצה שתהיה הראשונה להתחיל במתקפה. הקבוצה שזוכה בהטלת המטבע מחליטה אם היא תהיה הראשונה לתקוף, או שהיא תהיה זו שתתחיל לתקוף בתחילת המחצית השנייה. כאשר הקבוצה שזכתה בהטלת הטבע בוחרת לאפשר לקבוצה השנייה להתחיל לתקוף נקראת פעולה זו דחייה (Defer). כיום ברוב המקרים הקבוצה שזוכה בהטלת המטבע מבקשת להיות הראשונה לתקוף במחצית השנייה ולא בראשונה.

משחק פוטבול אמריקאי מתחיל בביצוע בעיטת פתיחה (Kickoff) בה הקבוצה המתגוננת בועטת את הכדור עד כמה שיותר רחוק מקו השער שלה אל שטח הקבוצה התוקפת. בשעת בעיטת הפתיחה נמצא הרכב מיוחד של שחקנים הנשקרא הקבוצה המיוחדת (Special Team) על המגרש גם בקבוצה המתגוננת וגם בקבצה התוקפת.

הכדור שנבעט נתפס על ידי שחקן מן הקבוצה התוקפת, והוא ינסה לרוץ איתו עד שייעצר על ידי שחקן מן ההגנה או שיחצה את קו השער אל אזור המטרה. במידה והשחקן נעצר על ידי ההגנה, יורדות הקבוצות המיוחדות ועולות קבוצות ההתקפה וההגנה של שתי הקבוצות למגרש.

בעיטת פתיחה מבוצעת גם לאחר כל מצב בו אחת הקבוצות הצליחה להשיג ניקוד.

מהלך התקפי (Down)

משחק הפוטבול מתנהל במהלכים התקפיים (Downs). כל מהלך כזה מתחיל בכך שהכדור מונח על הקרקע. השלב הראשון במהלך מתחיל כאשר השחקן הממוקם במרכז קו ההתקפה, הנקרא סנטר (Center) מעביר את הכדור אל רכז ההתקפה, הנקרא קוורטרבק (Quarterback). פעולת מסירה זו נקאת סנאפ (Snap).

לאחר ביצוע הסנאפ עומדת בפני הקוורטרבאק בחירה מה לעשות עם הכדור שקיבל. הוא יכול להחליט להעביר את הכדור אל שחקן אחר שירוץ איתו (Rush), לבצע מסירה של הכדור אל שחקן אחר (Pass) או לרוץ איתו בעצמו.

כל מהלך (Down) מסתיים כאשר הכדור מוגדר ככדור מת (Dead Ball). כדור יכול להפוך למת כאשר השחקן האוחז בכדור הופל אל הרצפה (Tackle) או כאשר הכדור פגע בקרקע או יצא מן המגרש בשעת מסירה שלא הושלמה (Incomplete).

המהלך הבא יתחיל מן הנקודה בה נפל השחקן שאחז בכדור בעת שהופל, או בנקודה בה התחיל הדאון הקודם במקרה בו מסירה של רכב ההתקפה לא הושלמה.

קבוצת מהלכים התקפיים (Drive)

לקבוצת ההתקפה יש ארבעה נסיונות לקדם את הכדור 10 יארדים. במידה ולא הצליחה לעבור אותם בארבעת הנסיונות, עובר הכדור לקבוצה היריבה. במידה וכן הצליחה לעבור אותם, היא מקבל 4 נסיונות נוספים לעבור עוד 10 יארדים.

הדרייב מתנהל עד שקבוצת ההתקפה מאבדת את הכדור או שהיא מצליחה להשיג נקודות.

המהלך ההתקפי הרביעי (4th Down)

כאשר קבוצה ניצלה שלושה נסיונות כדי לעבור 10 יארדים, אך לא הצליחה להשיג את מטרתה, ינוצל הדאון הרביעי בדרך כלל לצורך ביצוע בעיטת הרחקה של הכדור אל תוך שטח הקבוצה המגנה, בעיטה הנקראת פאנט (Punt). ככל שהבעיטה טובה יותר, כך הקבוצה היריבה תתחיל את הדרייב שלה רחוק יותר מאזור המטרה.

במידה וקבוצת ההתקפה קרובה מספיק אל אזור השער של הקבוצה השניה, היא יכולה לנסות לבעוט את הכדור אל בין שתי הקורות אנכיות הנמצאות בחלקו האחורי של אזור המטרה (End Zone). הצלחה בבעיטה זו נקראת שער שדה (Field Goal), והיא שווה 3 נקודות.

חטיפת כדור

קבוצת ההגנה יכולה לחטוף כדור מקבוצת ההתקפה בשתי דרכים. הדרך הראשונה היא לבצע יירוט (Interception) של הכדור בעודו באוויר בעת סירה שלו מן הקוורטרבק אל שחקן התקפה אחר.

הדרך השניה היא להפיל את הכדור מידיו של שחקן התקפה המחזיק בו, פעולה הנקראת פאמבל (Funble), לאחר הפלת הכדור רשאים שחקני ההגנה להשתלט עליו.

לאחר ביצוע חטיפה של הכדור יכולה קבוצת ההגנה להתחיל לרוץ איתו אל תוך שטחה של הקבוצה התוקפת, ואף להבקיע שער (Touchdown).

הפלת שחקן באזור המטרה

במידה וקבוצת ההגנה הצליחה להפיל שחקן התקפה כאשר הוא נמצא בתוך אזור המטרה של הקבוצה שלו, נקראת הפלה זו סייפטי (Safety), והיא שווה שתי נקודות.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*